- Типове данни
- Модификатори
- Типове данни дефинирани от потребителя
- Typedef и enumerables
- Дефиниране на променливи
- Упражнение
- Какво следва?
Типове данни
Езикът C++ ни дава възможност да използваме набор от вградени типове данни, включително и потребителски(които сами си определяме). Нека дам пример с някои вградени типове данни:
- boolean - Изписва се bool - съдържа в себе си две стойности: true или false.
- Integer - Изписва се int или char - представлява цяло число, което може да е положително или отрицателно.
- Числа с плаваща запетая - Изписва се float или double - предсталвява реалните числа(дробните).
- void - Изписва се void - Представлява тип данни, който няма стойност, още познато като да има null(никаква) стойност
- Голям charset - Изписва се wchar_t - Предсталява тип данни, който използва най-голямото множество от символи. (Китайски, латински, гръцки, кирилица и още куп символи, които не знаем)
- auto - Препоръчвам използването му, защото е супер удобно. Само си избира типа данни на базата на подадена информация. Например:
Код за потвърждение: Избери целия код
auto a = 1; // int auto b = 3.14; // double auto c = 'f'; // char
Модификатори
По-горните типове могат да бъдат подправени и дооправени откъм размерност и капацитет. За тази цел имаме три модификатора:
- signed - може да съдържа в себе си нула, отрицателно или положително число.
- unsigned - може да съръджа в себе си само нула и положително число
- long - може да съдържа в себе си поне от -2147483648 до 2147483647
Типове данни дефинирани от потребителя
Структури и класове. Това са двата потребителски типа данни. За тях ще говорим по-нататък.
В C++ се позволява използването на масив от символи, така наречено символен низ, водещо се под названието string. Също така, за да не се занимавате с излишни операции, в C++ има такава библиотекa, наречена string. И с нея ще се занимаваме скоро.
Typedef и enumerables
Typedef позволява създаването на нови имена за вече съществуващи типове данни. Какво значи това? Представете си го така: Вие се казвате Чичопей Чичопеев и имате никнейм, който е Чочо. Това представлява typedef - имате един тип int, искате да се казва Integer, а не int, защото на вас така ви е удобно и в същото време можете да използвате и Integer, и int.
Синтаксисът за използване е следният:
Код за потвърждение: Избери целия код
typedef int Integer;
Integer a = 4;
Имаме плодове и си ги подреждаме в един списък - Ябълки, праскови, домати, дини, череши. Същото нещо можем да го направим точно чрез enumerables типа данни, още наричан изброим тип данни. Неговият синтаксис е следният:
Код за потвърждение: Избери целия код
enum <име на списъка ни> {
<един предмет от списъка ни>,
<втори предмет от списъка ни>
} <име на променливата на списъка ни>;
Код за потвърждение: Избери целия код
enum fruits {
apple,
peach,
tomato,
watermelon,
cherries
} myFruits;
И сега нещо, което може би не знаете и ще ви съветвам да запомните. Винаги използвайте enum class пред enum, абсолютно задължително. Обяснявам веднага:
Първо - този стар стил на enum нямат собствен обсег. Какво ще означава това?
Код за потвърждение: Избери целия код
enum Animals {
Parrot,
Cat,
Dog
}
enum Birds {
Eagle,
Parrot,
Hawk
}
Код за потвърждение: Избери целия код
enum class Animals {
Parrot,
Cat,
Dog
}
enum class Birds {
Eagle,
Parrot,
Hawk
}
Код за потвърждение: Избери целия код
bool b = Eagle && Dog;
И трето - последно можете да задавате основният интегрален тип на enum class:
Код за потвърждение: Избери целия код
enum class Test : char { A, B, C }
Използването на enum class става по следният начин:
Код за потвърждение: Избери целия код
enum class Fruits {
Apple,
Peach,
Watermelon
};
auto myFruit = Fruits::Apple;
Дефиниране на променливи
Променливата, само името по себе си казва какво прави, нейната стойност може да бъде променена във всеки един момент от изпълнението на дадена програма. За числа най-често ще използваме типа int, което е цяло число. Имаме допустими стойности от -2147483648 до 2147483647. За да дефинираме променливите amxx и bg, ще трябва да използваме следният синтаксис:
Код за потвърждение: Избери целия код
int amxx;
int bg = 1;
Сега ако вкараме малко математиика, да кажем, че имаме a, b, c, d и e като променливи, ще се опитаме да направим прости операции и да добавим нова стойност на променливата a:
Код за потвърждение: Избери целия код
int a = 0, b = 1, c = 2, d = 3, e = 4;
a = b - c + d * e;
cout << a << endl;
Упражнение
Да се напише програма, която извежда на екрана сумата на четири променливи, две от които да са цели числа, а другите да са реални числа.
Какво следва?
В следващият пост, ще поговорим за масивите.